”Toimi kuin junan
vessa”, sanoi paikalleen palaava taide-, antiikki- ja
arvotavarameklari Larry McLaren ja jatkoi: ”Nykyään saakin jo
olla tarkkana kun junissa on sekä vessa että hissi. Ettei hissiin
pissi tai vessassa huuhtase ihteään kerrosta alemmas raiteille.”
Hän oli noussut Shytforkin suuntaan rymistävään junaan matkan
varrelta Bummerdalesta, jossa hän oli osallistunut Bummerdalen
maalais-munkki-muffinsi-ja-minkki-markkinoille arvioimalla
markkinavieraiden mukanaan tuomia tinakippoja ja tuohitöppösiä.
McLaren oli aloittanut
kansanomaisten irtainhuutokauppojen meklarina ja tullut tunnetuksi
niihin liittyvänä tv-kasvona. Monet McLarenin lanseeraamat
lennokkaannokkelat lauseet olivat säilyneet hokemina kansan puheissa
ja elivät yhä omaa elämäänsä t-paitojen teksteissä; ”Se saa
joka viimesenä huutaa”, ”Nonii, ja kättä pystyyn niinkuin
kansakoulun pulpetissa”, ”Hiljasemmat Maan perii, mutta
huutokaupan kyllä myös häviääpi”, ”Kyllä ääntä maailmaan
mahtuu, vaan tavara loppuu kohta iltapäivällä”, ”Tavallisestihan
akat huutaa ja miehet maksaa – täällä käy kummin päin vaan”
ja niin edelleen.
Ajan tullen
tv-huutokaupan huudot vaimenivat eli katsojaluvut hupenivat. Tällöin
McLaren siirtyi yhdeksi tuotantokaudeksi
varastohuutokauppaohjelmasarjaan, tällä kertaa itse huutohaukkana
saalistamaan hylättyjen varastokoppien mahdollisesti tuottoisia
sattumalöytöjä. Tästä arpatuurin, vaiston saneleman uskalluksen
ja hörhöisille kollegoille uhittelun maailmasta McLaren eteni
varsin nopeasti kohti seuraavaa tv-formaattia, jossa hän sai
puntaroidakseen erialaisia arvo- ja antiikkiesineitä, joista monet
osoittautuivat arvion perusteella vain esineiksi. Mahtui sekaan toki
myös löytöjä ja oikeita helmiä, joskus myös löytöhelmiä ja
helmilöytöjä, kuten esimerkiksi niin kutsutut 'Yodakopf''-helmet.
Tätä nykyä McLaren oli
jo korkeasti arvostettu taide- ja tavaratietäjä, ja olipa tämä
tehnyt pienen piston myös raharikkaiden kasvavassa suosiossa olevaan
nykytaidehuutokauppaan, jossa oli meklaroinut muun muassa 46:ntoista
miljoonan dollarin hintaan erään newyorkilaisen
tamburiininrakentajan ja tilataidetaiteilijan jatkuvaluonteisen tai
niin sanotun orgaanisen teoksen ”Sarja”, joka rakentuu (yhä)
taiteilijan käytetyistä kalsareista, jotka tämä toimittaa
käytönjälkeisessä tilassaan osaksi kokonaisteosta
Fibonaccin-lukujonoon perustuvalla päivärytmillä.
Fibonaccin-lukujonossa seuraava luku on aina kahden edellisen summa
(esimerkiksi: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8,..). Tiettävästi taiteilijalla on
tällä haavaa yllään samat kalsarit jo hyvän kolme
neljännesvuotta, joten kokonaisteos on kasvavan luonteensa ohella
orgaaninen varmasti muustakin katsannosta käsin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti