maanantai 22. joulukuuta 2014

Halsterbrookin kartanon toinen Joulumysteeri 22/24; Pelilauta

”Täällähän on täytynyt selvästi oleskella kreikankielistä porukkaa!” totesi Methykos tarkastellessaan alakerran suuren salin pöydälle jätettyä Scrabble-pelilautaa. Sali oli numeroitu Halsterbrookin kartanon pohjapiirrokseen numerolla 21. Pelin aakkosnappuloissa oli käytetty kreikkalaista kirjaimistoa ja myös pelilaudan tekstien kieli osoittautui kreikaksi.
”Täyttä hepreaa minulle tuo kreikka”, sanoi McLaren. ”Mutta eipä ole mikä tahansa lauta tuo. Tämänkielistä en ole ennen tavannut, mutta muita olen. Tämä on ammattilaisturnauksissa käytetty PRO-Scrabble pelilauta. Kahden tuuman mahonkikorotus, eli tuo pohja on viitisen senttiä paksulti umpipuuta. Se tuo heti arvokkaamman vaikutelman. Vihreät ruudut ovat upotettua jadea, punaiset punahelmiäistä ja siniset safiiria. Upotusten saumaus on elektrumia, metalliseosta jossa on sotkettu yhteen kultaa ja hopiaa. Työn jälki on ensiluokkaista ja lauta iskunkestävä, joskin on kyllä huhuja, että tappion jälkeen on näitä joku saanut raivopäissään särjettyä.”
”Olkoon työnjälki ensiluokkaista, mutta se jolta peli on jäänyt kesken on pelannut täysin luokattomasti, mikäli minun kreikantaitoni mitään kertoo”, sanoi Lindkvist närkästyneenä.
”En ole pelannut tätä koskaan”, sanoi Methykos. ”Keksitäänkö tässä uusia sanoja vai mistä tässä on kyse?”
”Niin voisi luulla kun tätä katsoo”, Lindkvist sanoi ja jatkoi: ”Tässä tulisi muodostaa perusmuotoisia sanoja, myös monikot käyvät, siten että ne sopivat laudalle siinä jo olevien sanojen kanssa. Tätä lienee pelattu kielenhuoltoa vastustavilla 'talonsäännöillä'. Vai mitä mieltä olette sanasta - ja tämä on nyt vapaa käännös – 'nakutätinet'?”
”Nakutätinet?” McLaren makusteli. ”Siitä tulee ehkä mieleen tietynlainen nettisivu.”
”Jaa”, sanoi Lindkvist. ”Ja minulle tulee mieleen, että jos huhut kertovat vastaavia lautoja särjetyn tappion nostattaman raivon tähden, niin enpä ihmettele mikäli pelaajien demokraattinen konsensus on valistuneen vähemmistön protestista huolimatta hyväksynyt moisen sanahirviön.”
Lindkvist oli silminnähden tuohtunut, vaikka hän kielitieteilijänä hyvin harvoin närkästyi kielen rajojarikkovista tai niitä koettelevista ilmentymistä, koska muutos ja irtiotot ilmensivät kielen olevan elossa ja elinvoimainen.
”Olen lähes valmis antamaan ylen”, Lindkvist sanoi ja jatkoi: ”Ja saatan niin tehdäkin. Onneksi seuraava kohteemme, huone 22, on klosetti.

Se oli vessa kuten se länsimaisessa viitekehyksessä ja viktoriaanisen ajan perinnevivahteilla ymmärretään. Klosetti sijaitsi pienellä kulmakäytävällä, joka välitti henkilöliikennettä niin pienen salin, pikkukeittiön, kuin aulasalinkin välillä. Niin ja tietysti tuon klosetin. Pytty oli porsliinia. Paperiteline, käsipyyhkeen kannatin ja hana vipuineen messinkiä, hanan vipujen nupit tosin porsliinia. Pesuallas emaloitua rautaa. Kuparikehyksinen peili oli pieni ja soikea. Lattialla oli OK!-julkkisjuorulehden erikois-häänumero toukokuulta 2009.
”Pahin sonta näkyy lasketun lattialle”, totesi Lindkvist, joka ei liiemmin mahtanut arvostaa kyseistä painotuotetta. Kuitenkin lausunto oli melko kärkevä ja uskallettu Lindkvistiltä, joka seikkailun alkupuolella oli näyttäytynyt muille matkalaisille jokseenkin säyseänä persoonana. Toisaalta matka oli paljastanut juuri muutama huone sitten Methykosista Odysseyksen tavoin kotirantoja kaipaavan puolen. McLarenin luonteen uutena esiinnousevia piirteitä oli vaikeampi eritellä, ellei oteta lukuun tämän tuppisuisuutta, jonka oli aiheuttanut helikopterilento Buidchfennicin rautatieasemalta Halsterbrookin kartanolle.

Halsterbrookin kartanon joulukalenterimaisesti numeroidun pohjapiirroksen 24:stä huoneesta enää kaksi oli käymättä. Kolmikko Lindkvist, Methykos ja McLaren ei ollut tullut joulusuunnistuksestaan juuri hullua hurskaammaksi, pikemmin ehkä hurskasta hullummaksi. Huone 23 oli kolmannessa kerroksessa kartanon etelälaidalla, aivan sen kerroksen ateljeen naapurina. Ennen kuin taskulampun valossa nähtiin, mitä huoneessa oli, valloitti saapujien korvat kuin mekaanisen sirkka- tai kaskas-kolonian säksätys. Huoneen seinille oli ripustettu seinäkelloja ja vitjojensa varassa riippuvia taskukelloja. Niin ikään oli muassa uudenaikaisempia rannekelloja. Hyllyille oli aseteltu muita kellokojeita, joita ei voitu ripustaa sellaisenaan seinälle. Yhtenä rivinä seisoi myös sarja kaappikelloja omilla jaloillaan ja käkikellojen parvi piti pönttökokoustaan näiden vierellä. Huoneen keskivaiheilla ja ikkunoita vasten oli jokunen työpöytä.
”Ja vielä kellosepän pajakin”, sanoi McLaren ja vilkaisi omaa rannekelloaan. ”Nämähän näyttävät aivan oikeaa aikaa! Viisi yli puoli kaksi.”
”Joko kello on niin paljon”, kysyi Lindkvist, josta ajankulu oli ehtinyt saada hieman etumatkaa tämän ollessa tuuperruksissa.
”Kyllä se sen verran on”, McLaren totesi. ”Ja jok'ikinen kello mihin valon vain osoittaa käy samaa aikaa. Ja eikö sekin ole jo jotain, että ne ylipäänsä käyvät? Vanhimmatkin mekanismit hyrräävät kuin vasta valmiit tai juuri huolletut. Mitenköhän pitkään nämä ovat olleet täällä mestarin jäljiltä? Sitä herraa tai rouvaa olisi ilo päästä jututtamaan”, McLaren sanoi.
Methykosia olisi lähinnä kiinnostanut nähdä käkikellojen asukkaiden yhteispyrähdys kellon tasalyömällä, mutta sitä olisi pitänyt odottaa vajaa puoli tuntia. Kellot olivat saattaneet juuri viisi minuuttia sitten pitää kello puolen konserttinsa.

Viimeinen huone, erikoisen joulukalenterin lopullinen luukku, päättömän pasteerauksen päätepiste, tiettömän taivalluksen terminaali, numero 24. Se oli tallisiivessä. Talliin tullen tervehdittiin kuttua, jonka nimen Lindkvist totesi elikon kaulassa riippuvasta pienestä mitalilapukkeesta Arianiksi. Hevostalliksi rakennetun alakerran itäpäätyyn oli erotettu oma talli ja huoltotila peltiin puetulle hevosvoimalle eli autoille. Se oli siis autotalli ja -verstas. Ainakin meklari McLarenille viimeinen luukku oli kaikkein suurenmoisin näky, sillä tallin kruununjalokivenä komeili, jo ennen pölysuojapressun raottamista, vanha Vauxhall Velox, meklarin ensiarvion arvauksella vuodelta -27.
”Uskaltaako tätä edes katsoa”, McLaren sanoi silmät liikutuksesta kosteina. Vähä vähältä hän kuitenkin rullasi suojapressua pois autoaarteen yltä ja oli vain ajan kysymys milloin hän löytäisi itsensä konetta käynnistelemässä. Methykos ei ollut automiehiä, eikä hän löytänyt verstastallista juuri muuta kiinnostavaa kuin seinälle kiinnitetyt julisteet.
”Indiana Jones ja Tuomion temppeli”, Methykos totesi nähdessään elokuvajulisteen.
”Se on hurja elokuva”, sanoi Lindkvist. ”Tekijät olivat itse kauhistelleet kättensä jälkiä kuvatessaan sitä kohtausta, jossa kultistit laskevat liekehtivään kuiluun sen uhrin. Siinä oli kai osassa kuvia käytetty mekaanista nukkea, joka vääntelehti liian julman näköisesti syttyessään liekkeihin.”
”Minä pidin enemmän Kadonneen aarteen metsästäjistä”, sanoi Methykos.
”Minä en. Tämä oli parempi. Paras”, sanoi Lindkvist.
”Humpuukia kaikki”, sanoi McLaren, joka oli löytänyt jostain vanhanaikaiset ajurinlasit ja lentäjän nahkareuhkan. Samalla Veloxin kone ärähti käyntiin. McLarenin ilme oli leveälti tyytyväinen. ”Hittolainen! Sehän käy! Hyrrää vallan hurrrmaavasti!” McLaren huusi ollen selvästi oman joulunsa ihmemaassa. Lindkvist oli lähinnä mieli maassa, sillä viimeinen huone oli ollut jokseenkin pettymys. Häntä ei museoauton meteli miellyttänyt ja hän poistuikin tallin vanhaan puoleen kuttu Arianin seuraksi. Methykos haukotteli.

(Nakutätinet on aikoinaan todettu validiksi Scrabble-sanaksi pelaajien demokraattisessa konsensuksessa opposition protestista huolimatta.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti