Musiikin kuuntelu oli
lyhyenäkin annoksena virkistävä kokemus, joskin soittoon päätynyt
levy oli ehkä hieman odottamaton valinta. Samaa kohtaa jankkaava
gramofoni sai aikaan sen, että neula nostettiin levyltä sivulle ja
alettiin pohtia seuraavaa kohdetta. Jos jankkausvika oli levyn eikä
gramofonin itsensä ominaisuus, oli mukava ajatella, että myöhemmin
voitaisiin palata kuuntelemaan jotakin kokoelmasta löytyvää
toimivaa levyä.
Seuraava huone,
pohjapiirroksen merkinnän mukaan numero 7, oli alakerroksessa
suoraan sisäänkäynnistä vasemmalle. Se oli aikoinaan lohkottu
viereisestä isommasta kamarihallista jonkinlaiseksi
vastaanottokanslistin tai porttivahdin tuvaksi. Sen perällä oli
vielä ovi toiseen, pienempään huoneeseen, johon Lindkvist kävi
kurkistamassa taskulamppunsa varassa sen verran, että jos tuo tuvan
puoli oli ollut jonkun kanslia tai vastaava puolijulkinen tila, niin
tämä henkilö oli saattanut itse asua pienemmässä huoneessa.
Methykos ja McLaren
siirsivät kartanon sisääntuloaulan puolelta lähimmän
työmaavalaisimen huoneeseen 7. Työpöytä, muutama kaapisto
avohyllyin ja ovellisin, pehmustettu työtuoli, jonka nahkapäällys
oli menettänyt kaiken kimmoisuutensa, neliskanttinen takka, josta
nousi yhtä kantikas hormiosa saaden aikaan kokonaisuuden, joka
näytti kubistiselta saappaalta, suuri huonekasviruukku, jossa
törötti jonkin kauan sitten kuihtuneen kasvin tynkä ja kaikkialla
irtonaisia paperiarkkeja. Methykos alkoi pohtia kuinka lähtisi
laskemaan saapasmaisen tulisijan tilavuutta sen ulkomittojen ja
muotojen perusteella, jos ymmärtäisi mitään tilavuuksien
laskennasta. McLaren kävi läpi työpyödän esineistöä ja ihastui
leimasinsarjaan, joka oli aito Stamperton SPAM series II 1900-luvun
alkupuolelta.
”Samperin samperi!”
Lindkvist noitui. ”Jäi se Metallica päähän soimaan.”
”Eiköhän tuo
keskikesään mennessä hälvene”, McLaren tyynnytteli ja oikoi
samalla mekaanisen Lippety Artclang kirjoituskoneen yhteen
könttääntyneitä kirjasinvarsia, jotka epäilemättä joku
ATK-ajan tottumaton oli näpyttelyllään saanut nippuun.
Äkkiä kuului korvia
säväyttävä metallinen räsähdys ja sen jälkiäänenä
vavahteleva kumu. Lindkvistin kädet tyhjenivät jälleen
säikähdyksen johdosta tavaroista ja McLarenkin säikähti niin,
että käännähti ja tempaisi tahattomalla sormenpyyhkäisyllä
kolme vaaksaa kirjoituskoneen mustenauhaa ulos kasetilta.
”Ajattelin, että
metallilla metallia vastaan”, sanoi syyttäviä katseita keräävä
Methykos, joka oli arvellut, että kunnon kumautus hyllyyn asetettuun
kongiin saattaisi karistaa Lindkvistin mieltä vaivaavan
metallimusiikkikatkelman.
”Älkää enää
ikinä...” sanoi Lindkvist hitaaseen ja niin vakavaan sävyyn, että
näytti Methykosista aivan eri ihmiseltä kuin tähän asti.
”Juu, ja jos kumminkin
joskus vielä uudestaan”, osallistui meklari McLaren Methykosin
opastamiseen sen asian suhteen kannataisiko kongin jysäyttelyä
kenties toistaa ja jatkoi: ”Niin jos Teistä jää neiti
Lindkvistin rottinkipalautteen jäljiltä jotain munistahirtettävää
jäljille, niin...” McLaren nyökkäsi kesken virkkeensä, eikä
sitä tarvinnut Methykosin ilmeestä päätellen loppuun jatkaakaan.
Methykos oli hieman
närkästynyt hetki sitten saamastaan palautteesta, vaikka ymmärsi
sen olleen vain ja ainoastaan oman ajattelemattomuutensa, tai ainakin
loppuun asti perusteellisesti ajattelemattomuutensa, ansiota. Oli
miten oli, tämä rappusten ylös-alas ramppaaminen, työmaavalojen
siirtely, jatkojohtojen johdattelu, aggregaatin pörinän kuuntelu ja
huoneitten koluaminen sillä perusteella, että joku oli tehnyt
todennäköisesti vain työjärjestykseltään hieman hajanaisen
kunnostus- tai entisöintiremonttisuunnitelman - tämä kaikki alkoi
tuntua tympeältä ollatenkin, että tämäntilaisessa kunnossaan
Halsterbrookin kartanossa tuskin oli paljon muuta vähänkään
järkevää ajanviettotapaa. Poiskaan ei päässyt.
Kolmikko oli jättänyt
yhden työmaavalaisimen valmiiksi kartanon toisen kerroksen lännenpuoleiselle parvikäytävälle sen huoneen lähelle, jossa oli
tavattu gramofoni ja epäkuntoinen Metallican single-levy. Nyt oltiin
menossa sen vierushuoneeseen ja hyvä niin, sillä parvikäytävälle saapuva
seurue sai huomata työmaavalojen lämmöntuoton olevan
paloturvallisuusriski. Lamppu oli jätetty lojumaan lattialle ja
sinertävä käry pelmahteli lattiamatosta, vaikka lamppu itse ei
ollut sitä vasten, vaan välissä oli jopa useiden senttien
ilmarako. Valaisin nostettiin nopeasti turvallisempaan asentoon ja
käryävä matto tampattiin huolellisesti tukahduksiin. Samalla
käytiin kiireen vilkkaa keskustelu siitä, miten ja minne oli muita
työmaavaloja siirrelty, mutta muistinvaraisesti todettiin, että ne
oli jätetty siten, että syttymävaaraa ei ollut. Parvikäytävältä
pälyiltiin myös kerrosta alemmas aulasaliin, jossa suurin osa
valaisimista oli alkujaan ollut.
”Jaa, tämä tarttis
tiirikoida...”, sanoi McLaren kun lukitun oven kahvaa oli
lonksutettu ja se oli todettu lukituksi. Hän jatkoi kuitenkin
lausettaan yhtä lyytä samalla kuin sujautti tiirikan lukkopesään:
”...Mutta ei taida tarvita kuin avata!” Ilmeisesti tämä lukko
oli meklarille helppo tapaus.
Näytti siltä, että
huoneessa 8 oli pitänyt työtiloja muutama eri alan ammatti-ihminen
tai harrastaja. Huoneen takaseinässä oli avoin kulkuaukko toiseen
samanlaiseen tilaan, jossa niin ikään näytti olleen erilaisia työ-
tai harrastepisteitä. Isoimman alan huoneessa 8 oli haalinut
eläintentäyttäjä. Työtasoilla oli eri työstövaiheissa olevia
otuksia, jotka olivat jo keränneet ylleen pehmoisen pölypäällisen.
Valmiita töitä oli hyllyn päällä, sivupöydällä ja lattiaa
myöten vilisi saapujia vastaan pienempiä ja isompia elukoita.
Silmiinpistävintä ja ehkä hieman levottomuutta herättävä oli
Lindkvistin havainto, että eläintentäyttäjän työpöydällä oli
naistenlehti Elle, joka ei oikein istunut makaaberiin työympäristöön.
”Sen on voinut joku
muukin tuoda pöydälle kuin itse taksidermisti”, arveli meklari
McLaren. Huoneen toisessa nurkassa oli myös ompelutyöpisteeltä
näyttävä soppi, jossa muotilehtiä näkyi olevan pinossa
enemmänkin.
”Pakastin”, Methykos
sanoi.
Muutkin olivat huomanneet
arkkupakastimen, mutta eivät olleet sanoneet mitään, koska olivat
arvelleet, että jos huomion ilmoitti ääneen, ei voitu olla
katsomatta mitä taksidermistilta oli mahdollisti sinne unohtunut.
Methykos itse arveli, että sähköttömyydestä johtuen pakastimesta
löytyisi korkeintaan joku homehtunut orava tai näätä. McLaren
arveli, että pakastimesta voisi aivan yhtä hyvin löytyä mitä
tahansa tai ei yhtään mitään, kuten varastohuutokauppojen
kassakaapeista ja kapsäkeistä oli ollut tapana löytyä. Neiti
Lindkvistin mielenvilkkaus oli pidättelystä huolimatta karannut
levottomiin kuviin mahdollisesti muotilehdistä kiinnostuneen
eläintentäyttäjän pakastuskohteesta, joka ei välttämättä
ollut vain eläin, vaan joku jolla oli ollut nimi, ammatti ja
kotiväki, joka tänäkin jouluna sytytti kynttilän muistellen
tuntemattomiin kadonnutta...
”No katopas!” McLaren
sanoi ja keskeytti Lindkvistin ajatusvirrassa vauhkona kieppuvan
mielenveneen ennen sen joutumista varsinaiseen painajaispyörteeseen
ja kammotuskoskeen. ”Vogue. Eli postiluukuksi on joku mennyt
erheessä luulemaan pakastearkkua. Tai luullut, että ajatonta muotia
on se kun laittaa Voguen pakastimmeen. Ei täällä muuta näytä
olevan, muuta kuin tunkkanen ilma.”
”Voisimmeko me nyt
poistua täältä”, sanoi Lindkvist, jolle pakastimen sisällön
paljastuminen varsin harmittomaksi ei tuonut huojennusta tilan
aikaansaamaan levottomuudentunteeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti