”Nyt on kyllä semmoen
juttu, että kun me täällä joudumme olemaan ainakin tämän yön,
niin se yöpymispaikan lämmitys olisi syytä aloittaa. On nimittäin
vetänyt kylmää nämä kiviseinät jo jonkin aikaa, että ei ihan
heti lämpene. Ja siihen asiaan liittyen, siihen majoittumiseen, niin
tarttis valita se paikka jostain”, valisti meklari McLaren.
”No nythän tässä
ollaan menossa siipeen, jossa pohjapiirroksen mukaan näyttäisi
olevan vierashuoneita”, sanoi Lindkvist. ”Katsotaan kelpaisiko
sellainen majoittautumiseen.”
”Ainahan me voimme
lämmitellä näitten työmaavalojen hukkalämmössä”, totesi
huono matemaatikko Methykos. Ajatus ei ollut huono
varasuunnitelmaksi, kunhan aggrekaatista itsestään ei ehtyisi
käyttövoima.
Pohjapiirroksen huone 9
oli yksi tallisiiven toisen kerroksen huoneista. Tallisiipi oli
rakennettu kartanon yhteyteen päärakennusta myöhemmin. Tallin
alakerros, jonka kautta kolmikkomme oli jo aiemmin kulkenut
käydessään tallipihalla, oli nimensä mukaisesti tehty
hevostalliksi. Toiseen kerrokseen oli rakennettu kymmenen
vierashuonetta ja rakennuksen päätyyn ulkoterassi. Tallisiiven
jyrkän katon alla oli lisäksi matalahko ullakko. Siipirakennuksen
toiseen kerrokseen oli pääsy vain päärakennuksen toisen kerroksen
kautta ja sitä tietä kolmikkomme nyt raahasi jatkojohtoon kytkettyä
valaisinta selvittääkseen mitä säväyttävää eläintentäyttäjän
pakastimen lattean sisällön paljastumisen jälkeen mahtaisi löytyä.
Ensivaikutelma oli
kotoisa. Jos rakennus ei olisi ollut näin kylmillään, olisi ollut
helppo kuvitella heti heittäytyvänsä huonetta asumaan. Vuode oli
siivosti sijattu ja näytti muhkealta unilinnalta. Ikkunaparissa
roikkuvat verhot olivat kuin kahden suojelusenkelin siivet. Mikä
toisikaan hylätyssä kartanossa uinuvalle matkalaiselle enempää
turvallisuudentunnetta kuin suojelusenkeli ikkunassa? No kaksi
enkeliä tietysti! Nerokasta. Nehän voisivat vaikka vahtia
vuoroissa, jos vain pääsisivät sopuun vuoroista. 'Se on sinun
vuorosi', sanoisi ikkunanverhosuojelusenkeli Marimekkoel, johon
työparinsa Vallilael vastaisi, että 'Höpön pöppöä, viisi
minuuttia vielä vahdinvaihtoon. Aina ollaan kirimässä omaan
vapaavuoroon ja vahtivuoroon laahustetaan mielellään se viisi
minuuttia myöhässä. Kertakin vielä niin teen valituksen
taivaalliselle Mankelilautakunnalle niin saat siipiisi asiaankuuluvan
työmoraalin.'
Huoneessa oli myös iso
vaatekaappi, joka näytti siltä kuin se olisi hieman etukenossa
keskilattiaan päin. Vaikutelma ei ollut kuitenkaan niinkään
uhkaava, vaan enemmän tummasta garderobista tuli mieleen huoneen
ikioma kumartava hovimestari. Toisen ikkunan edessä oli
kirjoituspöytä siltä varalta, että huoneen asukkaalla oli jotain
kitjoitettavaa, askarreltavaa tai muuta pöydän äääressä
toimitettavaa. Vuoteen vieressä oli lisäksi pieni pyöreäkantinen
yöpöytä, jonka pitsiliinan päällä oli se esine, joka pienen
yleiskatsauksen jälkeen veti kaikkien silmäparien huomion. Se oli
Rubikin kuutio, ratkaisultaan keskeneräinen. Pienestä koostaan
huolimatta, esimerkiksi verrattuna isoon vaatekaappiin, kuutio
näytti, jos ei nyt aivan uhkaavalta sekään, katsojiaan haastavalta
ja sen keskeneräinen katseita keräävä tahko suorastaan paloi
katsojien verkkokalvoille. Kuutio näytti kuin melkein katsovan
katsojiaan takaisin, uhittelevan pikku pöydältään, että noinko
tänne hänen huoneeseensa tullaan kuin havumajaan, koputtamatta?
”No niin, herra
matemaatikko Methykos, siinä on teille joulumysteeriä”, sanoi
McLaren. ”Tai taitaa olla päinvastoin. Tuon ratkaisuhan käynee
Teiltä leikiten.”
”Ei se nyt ihan
niinkään ole”, Methykos sanoi ja hypisteli kuutiota, nitkutti
yhtä lohkoa myötäpäivään ja palautti sen takaisin
alkuasentoonsa vastapäivään. Tämä riitti hänelle Rubikin
kuutiosta, jonka ratkaisuperiaatteet ja -algoritmit eivät olleet
hänelle entuudestaan tuttuja ja joita hän ei myöskään olisi
osannut päässään kehitellä.
”Kukahan sitä on
täällä ratkonut?” kiinnosti Lindkvistiä tietää, vaikka hän
ei voinut varsinaisesti odottaa kysymykseensä vastausta.
”Jaa-a”, kertoi
McLaren vastauksettoman vastauksensa neiti Lindkvistin retoriseen
kysymykseen. ”On näitä joskus tullut omassa puodissa väänneltyä
ja joskus on asiakas osannut ratkaista tämän pulman ihan omien
silmien edessä, mutta tähän tarvitaan kyllä enemmän älliä kuin
meikämeklarilla on.”
Huone 9 oli todettu
kelvolliseksi majoitushuoneeksi ja oli arveltu sen riittävän koko
kolmikolle. Varavuoteita saisi tuotua todennäköisesti pienellä
vaivalla viereisistä huoneista. Polttopuita ei ollut edelleenkään
näkynyt ja vielä ei sorruttu siihen, että alettaisiin särkeä
puisia huonekaluja lämmitystarpeiksi. Sen sijaan huoneeseen viety
työmaavalaisin sai jäädä posottamaan lämpöään huoneeseen.
Kolmikkomme oli nyt kadonnut aivan uuteen osaan kartanoa.
”Näyttäkäähän
minulle hieman valoa, hyvä Methykos!” Lindkvist kehotti
istuutuessaan nihkeälle pianistinjakkaralle ja vieden kätensä
soittoasentoon flyygelin koskettimiston ylle kuin kurki siipensä
ojentaen. Methykos osoitti taskulamppunsa valokiilan nuottipaperiin
ja Lindkvist alkoi tapailla pientä melodiaa, joka oli selvästi
ollut osa jonkun sävellystyötä ja kuten Rubikin kuutiokin, jäänyt
puolitekoiseksi.
Hänen siinä
virtauttaessaan itsensä kautta ilmoille jonkun toisen joskus
nuottipaperille muistiinmerkitsemää musiikkia ja heidän muiden
kokiessa soitannon tuomia tuntoja, voimme sillä välin todeta jotain
huoneesta 10, jossa he nyt olivat. Se oli kartanon päärakennuksen
kolmannessa kerroksessa, jossa kolmikkomme ei vielä tätä ennen
ollut käynyt. Jatkotroikan varassa toimivaa työmaavaloa ei ollut
edes yritetty tuoda tänne asti. Jo nyt alakerran aggrekaatista
sinkoili jatkojohtoja kuin mustekalan tai jonkin lovecraftilaisen
mörön lonkeroita ylt'ympäri rakennusta. Taskulamput saivat riittää
ja niillä oli tarkoitus tehdä vain entistä huolellisempaa
valokeilausta. Soittohuoneessa oli muitakin soittimia kuin flyygeli.
Tämä oli kenties sekä harjoittelutila että esitystila
pienimuotoisia konsertteja varten, sillä seinustalla oli jokunen
pino kokoontaitettavia istuimia.
”Sen pituinen se!”
totesi Lindkvist ilahtuneena siitä, ettei ollut unohtanut aivan koko
nuotinlukutaitoaan. ”Ainut mikä yhä vaan tökkii on nuo samperin
alennus- ja ylennysmerkit. Tässä teoksessa ei onneksi ollut kuin
alennettu E.”
”Älkää yhtään
huoliko”, sanoi McLaren. ”Hienoa soittoa se oli. Säveltäjä on
ehkä tehnyt työnsä hyvin, mutta Te saitte sen kuulostamaan vielä
säveltäjän aikeita paremmalta, arvaan, vaikka en musiikkia tunne
kuin kuuntelupuolelta.”
Huono matemaatikko
Methykos oli kuullut erään mentorinsa sanovan kerran, että
musiikki on pelkkää matematiikkaa. Hän ei halunnut ajatellakaan
millaisia matemaattisia ulottuvuuksia tuo mentori oli tarkoittanut ja
äsken koetun soitannon perusteella musiikki oli matematiikkaa
voimakkaammin tunnetta ja viestintää, jotain sielukasta, ja
yksitotisen musiikkikatsannon omaava mentori oli pelkkä tollo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti