sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Halsterbrookin kartanon toinen Joulumysteeri 21/24; Kaksi ateljeetä

Halsterbrookin kartanon seinien sisältä oli paljastunut jälkiä monenlaisten toimenkuvien puuhista ja harrasteista. Kolmannen kerroksen lounaiskulman ateljeesta paljastui yhä uusia. Kielitieteilijä Lindkvistin, huonon matemaatikko Methykosin ja meklari McLarenin joulukalenterimaisena karttanaan käyttämään kartanon pohjapiirrokseen huone oli merkitty numerolla 19. Lindkvistin taskulampusta olivat paristot ehtyneet tyystin, eikä uusia ollut löydetty. Methykosin taskulamppu ei ollut vielä osoittanut hiipumista ja McLarenin LED-valaisin näytti pitävän LED-teknologian lupauksen äärimmäisen maltillisesta virrankulutuksesta. Näine valoineen heidän oli ateljeehen tutustuminen, sillä työmaavalojen siirtelyssä oli pysytelty lähinnä alakerroksissa.
Yksi viimeisimpiä ateljeessa työstetyistä aiheista näytti olleen japanilaisesta puupiirrostaiteesta ja kalligrafiasta ammentava työ. Maalaustelineessä olevassa harjoitelmassa oli jo melko taidokkaasti piirrettyjä bambunrunkoja ja lehviä sekä korkean kuva-alan reunassa kulkeva kirjoitusmerkkien ylhäältä alas luettava sarja.
”Taidokasta”, sanoi McLaren, joka tunsi taiteen jäljet ja suunnat. ”Mutta jos tämä tulisi kaupanteossa vastaan, niin hinnanrakennus toppaa siihen, että tekijä on mennyt käyttämään hiragana-merkkejä, kun kyllähän tässä kai tarttis olla perinteisemmät kanji-merkit käytössä?”
”Hyvä huomio!” totesi kielitieteilijä Lindkvist. ”Onneksi ei sentään ole erehdytty katakana-merkkeihin.”
”Kas kun ei katana-miekkaan”, sanoi Methykos ilkikurisesti, koska toisten jaarittelu eri kirjoitusmerkkien merkityksistä ei häntä juurikaan puhutellut.
”Toisaalta tässä tulee mieleen myös tarkoitushakuisuus”, sanoi Lindkvist ikään kuin ohittaen Methykosin kommentin. ”Merkkejä on tosissaan harjoiteltu”, Lindkvist jatkoi ja plarasi harjoituspaperinivaskaa, joka oli maalaustelineen vierellä olevalla pöytätasolla. ”Erityisen hankala on ilmeisesti ollut tämä, tuota, mikäs tämä nyt olikaan. Tämä omintakeisen vitosen näköinen. En nyt muista millään, miten se lausuttiin. La-li-lu-le-lo se ensimmäinen tavusarja meni ja joku niistä tämä muistaakseni oli.”

”Miksi atelieerejä on kaksi?” ihmetteli Methykos. Oli nähkääs vaihdettu jo kokonaan huonetta ja kerrostakin. Kolmikkomme seisaili toisen kerroksen kaakkoiskulman huoneessa 20, joka eittämättä oli aivan yhtä lailla kuvataideateljee kuin äskeinenkin tila.
”Tjaa, no siihen saattaa olla semmoinen selitys, että vuorokauden aika on hallinnoinut aikoinaan työtilojen valaistusta”, arveli McLaren. ”Eli missä suunnassa aurinko on tiettynä päivänhetkenä ollut, niin sen mukaan on tarvinnu valkata työtila jos on mielinyt nähdä mihin kohtaan taulua on pigmenttiä tällännyt. Tämähän oli paperin mukaan, hetkonen, kaakon kulma eli aamulla on voitu taiteilla täällä ja päivän mittaan siirtyä sinne kolmoskerroksen atelieeriin. Hyvä teoria, vaikka itse sanonkin.”
”Tämän minäkin tunnistan”, sanoi Methykos pienellä äänellä nurkasta, jonne hän oli hissukseen vaeltanut. ”Κυρά της Ρω.”
Kyrá tis Ro?” toisti Lindkvist. ”Ron rouva?”
”Niin, tämä on Déspina Achladiótin muotokuva. Hänet on tunnistettvasti kuvattu nostamassa maamme lippua tankoon kotisaarellaan Rossa. Se oli hänen päivittäinen tempauksensa kelillä kuin kelillä. Saari on aivan Turkin tuntumassa, mutta kuuluu Kreikalle.”
”Ahaa”, myötäilivät McLaren ja Lindkvist kuvan sisällön avautuessa Methykosin selonteon myötä. Oli jotenkin hellyttävää huomata sosiaalisesti toistaitoisen ja matemaattisesti täystaidottoman Methykosin omaavan myös taiteesta vaikuttuvan puolen. Isänmaastaan muistuttavan muotokuvan äärellä Methykos ehkä poti koti-ikävää, eikä liennyt siinä mielessä kolmikon ainoa. Joulu kokosi tavallisesti ihmiset lähimpiensä luo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti