torstai 18. joulukuuta 2014

Halsterbrookin kartanon toinen Joulumysteeri 18/24; Lukuja ja numeroita

Halsterbrookin kartanossa oli neljäs kerros. Näin voitiin perustellusti sanoa, sillä niin kutsutun vintin huonekorkeus oli katonharjan kohdalla sama kuin varsinaisissa kerroksissa kauttaaltaan, ellei jopa hitusen korkeampikin. Katto oli myös niin loiva, että käveltävää huonekorkeutta riitti suurimman osan vinttiä. Tai ullakkoa tai miksi sitä nyt halusikaan kutsua. Sinne olisi aivan hyvin voinut lohkoa väliseinin lisää huoneita, mutta nyt tila oli kauttaaltaan avoin. Sitä lohkoivat vain valtavia kattotuoleja kannattelevien järeiden hirsipylväiden rivistöt. Ilmeisesti tilan avoimuus ja toisaalta tolpparivien muodostamat linjat olivat tuoneet jollekulle mieleen ajatuksen radasta. Pohjapiirrokseen oli katkoviivalla rajattu kahden tolpparivin välinen koko vintin poikki kulkeva pitkä suorakulmio, joka oli numeroitu numerolla 15.
”15 ei ole numero”, sanoi huono matemaatikko Methykos.
”Anteeksi?”, hämmästeli Lindkvist.
”Se ei ole numero, vaan luku. Luvut muodostetaan numeroista 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ja 9. Mutta numeroita ei ole enempää”, Methykos sanoi ja ihmetteli miksi hän sellaista meni puhumaan kun ei osaisi kuitenkaan perustella sanomisiaan ja hän toivoikin nyt, että asia jäisi sikseen.
”Aivan”, Lindkvist sanoi. ”Siis jos kyse on meille tutusta länsimaisesta lukujärjestelmästä, varmaankin tarkoititte? Te varmaan osaisitte selittää nämä asiat paljon perusteellisemmin, mutta kyllä minäkin jotain tiedän matematiikasta. Sehän on vain kieli sekin.”
Methykos nyökkäili ja nieleskeli kuunnellessaan kielitieteilijän kommenttia ja pohti kuinka selviäisi nolaamatta itseään.
”Toisaalta kyllähän me puhumme esimerkiksi puhelinnumeroista ja sen semmoisesta”, Methykos keksi sanoa. Nyt hän toivoi, että kolmikon puhelimet eivät tulisi puheeksi, sillä hän halusi pitää oman puhelimensa nolon kohtalon jälleen noloussyistä salassa. ”Eli numero tässä merkityksessä kuin olemme sitä jo tottuneesti ja luontaisen vaistomaisesti käyttäneet lienee ihan pätevä termi”, Methykos sanoi hyväksyvästi.
”Vain maila puuttuu”, sanoi McLaren, joka haeskeli LED-valonsa kapealla kiilalla lähistöllä mahdollisesti lojuvaa pelivälinettä.
”Mikä maila?” Lindkvist kysyi.
”Golf-maila. Tässä on ollut putti- tai chippi-rata. Se on se pohjapiirroksen numero eli luku 15. Ja vieressä on ilmeisimmin ollut keilarata”, McLaren sanoi ja nyökkäsi seuraavaan pylväsriviväliin.
”Hyvin oivallettu hyödyntää tällainen vintti, jossa on paljon avointa tilaa”, arvioi Lindkvist.
”Eikä liikaa ikkunoita mitä särkeä palloilla. Minä en ilman kypärää iskisi chippiäkään tämmöisessä pylväspöpelikössä. Nimittäin kimpoilee varsin levottomasti jos ei pitkin rataa saa lyötyä. Sitä vaan ihmettelen mihin tämä harrastaja on tiinsä tökännyt?” McLaren pohti.
Lyöntipaikalla oli keinotekoinen alusta, mutta se oli kuin uusi. Siihen ei ollut istutettu kertaakaan golf-pallon pidikettä vaikka niitä lojui alustan reunalla pallojen vieressä.
”Ei mailaa, ei koelyöntiä. Ja ehkä parempi niin”, totesi McLaren ja kolmikko alkoi tehdä lähtöä takaisin alempiin kerroksiin.
Jos he olisivat tutkailleen golf-radan vartta pidemmälle, he olisivat totisesti havainneet harhapallojen tekemät syvät lommot pystyhirsissä. Niin ikään he olisivat nähneet hirsissä teräviä koloja ja raapaisujälkiä, jotka olivat jäänteitä yli vuosisata sitten käydystä miekkamittelöstä.

Oli jälleen kulttuurituokion aika. Tällä kertaa tarjolla oli kuvataidetta ja nyky- sellaista. Huone numero 16 oli jälleen kotoisassa toisessa kerroksessa, aivan päärakennuksen luoteiskulmassa. Galleria oli pitkulainen ja suurin osa tauluista oli sijoitettu sen pitkille sivuille.
”Kyllä näitä muutamaan miljoonaan saisi huudatettua”, arvioi meklari McLaren.
Gallerian päänäyttelyn muodostivat mustavalkoiset yksinkertaiset teokset. Yhdessä oli musta täplä muuten tyhjällä taulupohjalla. Sen vieressä oleva taulu oli pitkulainen ja muistutti ehkä hieman dominonappulaa. Kuvassa oli kuusi ympyrää, kaksi kolmen ympyrän pystyriviä. Ylimmän ympyräparin vasemmanpuoleinen ja keskimmäisen ympyräparin oikeanpuoleinen ympyrä olivat kauttaaltaan umpeen mustatut, muista oli vain huomaamattomat ääriviivat. Seuraavassa taulussa oli eläinradan ravun symboli tai vaihtoehtoisesti vain luku 69.
”Tämä on kyllä turhan karsittua ilmaisua. Joskus nimittäin nämä nykytaidehässäkätkin osaa olla ihan katsottavan näköisiä vaikka ne ei juuri mitään esitä”, sanoi McLaren.
Teosten nimet 'Morse', 'Braille' ja 'ASCII' olivat Lindkvistin mielestä kovin kiinnostavia, mutta hän alkoi huomata keskittymiskykynsä herpaantuvan nälän vallatessa mielialaa, eikä jaksanut ajatella asiaa sen enempää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti