Kuningatar
Victorian vasemman valjakkoruunan mukaan nimetty höyryveturi Essex's
Excelsior Excellence puuskutti lumen huurtamien nummien poikki kohti
Ipsterin seutukunnan pääkaupunkia Shytforkia. Juna ei milloinkaan
pääsisi sinne ja matkustajat tiesivät tämän hyvin. Oli nähkääs
niin, että harvoin käytetty rataosuus puhkoi koillis-Ipsterin
nummien välinotkoihin säästyneen rämettyneen metsävyöhykkeen.
Kesäisin vetinen maaperä suli notkoissa hölläksi liejuksi ja
huokeasti perustetut raideosuudet olivat vuosi vuodelta vajonneet yhä
syvemmälle mutiin. Talvisin liejuinen maa taas routi ja väänteli
raiteita kuin luonnonvoima joka se oli. Vuodenaikojen
yhteisvaikutuksesta Ipsterin rämemetsään matkaava kiskopari katosi
maisemaan jossain Buidchfennicin tienoilla, eivätkä
Shytforkin-junat enää matkanneet metsän läpi päämääräänsä
asti. Juna alkoi jo hidastaa vauhtiaan, koska talvi-illan pimeydessä
pysähtymiseen piti varatautua hyvissä ajoin ennen kuin kiskojen
katoamiskohta tulisi vastaan.
Pitkään
nuhjuiseen takkiin sonnustautunut lordi Basset luki Gossipton Falsum
-lehden maailmalta koottuja sähkeuutisia. Yorkissa oli romahtanut
hiilikaivos. Kalkutassa oli romahtanut kaksi. Kairossa laskettiin
parhaillaan montako. Maailman meno Gossipton Falsumin sivuilla oli
hurjaa, puisti Basset päätään ja jatkoi lukua. Saint Urbainin
mielisairaalasta oli karannut mies, joka piti itseään
tulevaisuudesta saapuneena korvikeihmisten jahtaajana ja lahtaajana –
tapauksesta oli kirjoitettu jo kuukausi sitten maailmanlaajuisesti ja
Basset oli lukenut siitä kotonaan ennen lähtöään Englantiin.
Venetsia oli pyytänyt ystävyyskaupungikseen Paattisia.
Vähintään
puolet lehden sisällöstä oli samaa lumppua, jolle se oli moneenkin
muuhun tarkoitukseen paremmin sopivaa mustetta käyttäen painettu.
Basset laski lehden kädestään ja oli juuri sytyttämäisillään
sigaaria, kun juna kahahti viimeiseen tunneliin ennen rämemetsää.
Ilmanpaineen muutos nakkasi tuuletusräppänän auki ja heitti lehden
Bassetin kädestä ja sikarin huulilta käytävän toisella puolella
istuvan herran syliin. Tällä oli melkein samanlainen pitkä takki
kuin Bassetilla. Mies oli istua kyyhöttänyt koko matkan kädet
taskussa ja oli antanut itsestään sulkeutuneen hermostuneen tai
vilustuneen hajamielisen kuvan. Bassetin pohtiessa kumman hän tekisi
ensin, pahoittelisi herralle tavaroittensa lipeämistä vai yrittäisi
sulkea räppänän, vastapäinen herra nousi tuhdoltaan ja sanoi:
”Pitäisitte parempaa huolta tavaroistanne.” Näin tokaisten mies
poistui vaunusta. Basset sai räppänän kiinni. Kun hän sai myös
vaunuun lennähtäneet kapineensa kerätyksi ja istuutui takaisin
aloilleen sytyttääkseen sigaarinsa juna pölähti ulos tunnelista
ja räppänä remahti uudelleen auki hyvin tunnetuin seurauksin.
Paitsi vastapäistä herraa.
Neljännestunnin
kuluttua juna oli seisahtanut keskelle Buidchfennicin metsää. Moni
matkustaja kavahti öistä ja talvista maisemaa, vaikka oli
lähtiessään hyvin tiennyt junan seisahtuvan puolimatkaansa.
Lähistöllä oli vanha kreivikunnan metsänvartijan tupa, jonne osa
matkustajista jäi odottamaan jatkokyytiä valjakolla kohti
Shytforkia. Lordi Bassetia odotti kuitenkin kyyti Halsterbrookin
kartanoon jo heti kun hän junasta noustuaan erotti umpivaunuisen
valjakon lumipyrystä.
”Halsterbrookiin?”
Basset kysyi ajurilta.
”Lordi
Basset?” Ajuri kysyi.
Basset
nyökkäsi ja nousi vaunuun. Sisällä istua hytisi kylmissään
vanha pastorisherra.
”Iltaa
pastori. Basset”, Basset esitteli itsensä.
”Iltaa.
Macarone, Berlusconian kirkkoherra”, pastori esitteli itsensä.
”Berslusconia,
niinkö. Sehän on Italiassa, eikö?” Basset kysyi viluisen
näköiseltä pastorilta.
”Si,
si, herra Basset”, pastori vastasi ja paljastui, että hänellä
oli varsin vahvasti sihahtava s. S:n sihahdukset myönnelmässä 'si,
si' tunkeutuivat vaunun seinän läpi valjakon vetohevosten
luimukorviin ja näille se kuulosti ajurin maiskautukselta, että nyt
liikkeelle konit! Eläimet toimivat ja vaunu lähti liikkeelle. Jos
kenen oli vielä määrä nousta vaunun matkaan niin sai jäädä
pitämään säätä seuraavaan päivään Buidchfennicin
metsänvartijan tuvalle, sillä tumpelo ajurimme ei saanut hevosia
pysäämään enää ennen Halsterbrookin kartanolinnan kiviseinää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti