lauantai 27. helmikuuta 2016

Henkilökohtaiset euroviisut 4

Henkilökohtaisen euroviisuhuuhaani viimeisen kuusikon karsinta eli näreikön täsmennys. Lisäinfoa aiheesta voi lukea aiheen ensimmäisestä postauksesta.

IV välieräkarsinta


19 DDR
Nina Hagen tulkitsee DDR:n edustuskappaleen My way.


Live-arvioni: Ei ole tuttu artisti tämä. Muuta kuin että nimi on tuttu ja että maineikas persoona. Valitsin tädin mukaan, koska viimeistään nyt on aika valistua tämän tekijän suhteen. Biisi on tutumpi, joten tulkinnan seuraaminen olkoon pääkohde. Punkkia, klassista äänityötä ja Frank Sinitarraa. Onhan tämä omansa. Tosissaan tehtyä, mutta ei tosikkomaista.


20 Molvania
Molvanian edustaja Zlad pääsi tällä kertaa mukaan kappaleellaan Elektronik Supersonik.


Live-arvioni: Lausunta alussa on sellaista, että jos en paremmin tietäisi, luulisin tätä suomalaiseksi tekijäksi. Paljon hauskoja virkkeitä. Hauskin on "Only thing can stop us is flat tire", mutta ei tietenkään sellaisenaan, vaan yhteydessään. Tuskin tämä kauhean kaukana on siitä, mihin jotkut ovat päätyneet tahattomastikin.


21 Kreikka
Taas haetaan linkovoimaa Amerikan-mantereelta, sillä Kreikkaa edustaa Diamanda Galas, jolla on kylläkin kreikkalaiset juuret. Hän on kosmopoliitti. Diamandan kappale on nimeltään Skotoseme.


Live-arvioni: Tässä pätkässä on juontajakin omasta takaa. Ja manaus alkaa. Skotoseme, "tapa minut". Ankara on manaus. Onko tässä pelkkä rumpu ja basso taustana? Ihan tarpeeksi Diamandan äänen kanssa. Ja hevoshirnuntavaihe. Ei muuta kuin Porin Jazzeille vai onko tämä jo ollut siellä? Hieno tuo bassokuvio. Diamanda ei päästä helpolla itseään eikä kuulijaa. Perkele, että on! Bändihän on hevonen, Diamanda hirnuu ja komppi potkii. Taas juontaja. Ja vielä encore! Kuuluneekohan se enää euroviisuihin?


22 Belgia
Belgiaa edustaa Tref instrumentaalikappaleella Valhermeil.


Live-arvioni: Kun ennakkoon pohdin minkälaista on belgialainen musiikki, ei tullut mieleen mitään. Varsinkaan tätä mitä nyt tulee korviin. Vaikea määritellä tästä mitään. Teknokin kävi jo mielessä. Samoin barbaarielokuvan tappelumusiikki tai avaruuslentopelin taustamusiikki. Soitin joka hengittää. Jos sitä pääsee kuulemaan livenä, sen hengityskohinan kuulee. Siinä on jotain vähän järkyttävää tottumattomalle. Että se oikeasti hengittää ja puhuu.


23 Eregionin haltiavaltakunta
Eregionin viisubiisin piti esittää Rivendellin haltiat, mutta koska he kirjallisluonteisuuttaan estyivät pääsemästä paikalle, kappaleen A Elbereth Gilthoniel esittävät Trio Medieval, Norjan tyttökuoro, Johannes Wiik ja Sejersted Bödtker.


Live-arvioni: Muut Sormusten Herran runot eivät tehneet vaikutusta kuten tämä. Koska se teki niin suuren vaikutuksen minuun, odotin kovasti sen saavan huomioidun osan takavuosien elokuvasarjassa, mutta valitettavasti ja onneksi en ollut ohjaamassa kyseisiä tuotoksia. Tolkien kirjoitti tämän jambiseen heksametriin, mutta kuuluuko se laulussa ja pitäisikö sen kuulua? En tiedä runomitasta tarpeeksi, enkä siitä miten jambisia heksametrejä tavataan säveltää.


24 Krypton-planeetta
Kisamme välieräkarsintavaiheen päätteeksi Laurie Andersson esittää planeetta Kryptonin edustuskappaleen O Superman.


Live-arvioni: En ole kertaakaan kuunnellut tätä teosta kokonaan. Arviointimenettelystäni johtuen sekin tulee nyt tehdyksi. Kovasti kuulostuu 80-luku. ET:kin tulee mieleen puhelimesta. Transformersien äänet. Tästä ei tule oikein mitään tunteita, heti. Tuo tilulilu-välike tuo mieleen, jälleen 80-luvulta, jonkin tiedeaineen opetusvideon. Montakohan kertaa biisin aikana kuuluu tuo rytmikäs 'ha'. Tässä on joku loputtomuuden tuntu, ehkä samaan aikaan yksinäisyys. Teräsmies, Superman, jos kuka on yksinäinen hahmo. Taas tähän tuli jotain uusia ääniä, ikään kuin luvaten biisin varsinaista alkua tai jotain, mutta jo lupauksessaan, tässä kuten aiemmissakin, kuuluu tieto, että ei tämä tämän enempää ala. Nyt muuttui. Kaikuja syntikkamestarien siveltimienvedoista. Ja sitten viimeinen 'ha'.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti