keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Henkilökohtaiset euroviisut

Valittaminen on hyvä asia. Se on teko, jonka monet meistä tekevät ensimmäisenä synnyttyään tähän maailmaan. Itku, parku, valitus. Perkele kun on kylmä! Wäääh!

Monista asioista sopii ja on jopa syytä valittaa, mutta euroviisuongelman suhteen katsoin parhaaksi tehdä jotain. Valikoin kokoelman musiikkiteoksia henkilökohtaiseen
euroviisukarsintaani. Osa valinnoista on täysin puolueellisia, koska ne ovat jo entuudestaan jollain sijalla usein kuuntelemieni biisien listalla. Osa valinnoista on täysin mielivaltaisia ja tuiki-tuntemattomia. Osan tarkoitus on ehkä ärsyttää tai huvittaa. Osa on ollut henkilökohtaisesti arvokkaita löytöjä ja toivon, että joku löytäisi näistä jotain, mikä muuten jäisi löytämättä.

Arviointimenettelyni on seuraavanlainen. Kappaleita on kaikkiaan 24. Ne on jaettu UMK-tyyliin kuuden esikarsintaryppäisiin, joista varmaankin lasken kolme jatkoon. En siis vielä tiedä koko menettelyperiaatettani. Jos yleisöääniä tulee, nekin täytyy huomioida. Äänestysaikaa olkoon noin viikko per karsintaerä. Äänestys tapahtuu listaamalla kolme ehdokasta sivun kommenttiosioon.

Laitan biisikandidaatit tänne kuuden kimpuissa YouTube-linkeitse. Ihanne olisi, jos kappaleet voisi vain kuunnella, koska visuaalinen höttö on visuaalista höttöä. Siltä voi yrittää välttyä katselemalla toisaalle. Kutakin YouTube-linkkiä edeltää biisin edustajamaan ja mahdollisesti muun oleellisen esittelypätkä. Kunkin YouTube-linkin alla on sanallinen arvioni, jonka olen kirjoittanut
sillä aikarajoituksella, jonka kyseinen biisi mitallaan luo eli arvio on täytynyt kirjoittaa biisin soidessa. Tutut biisit ovat saaneet tässä tiettyä etua, toisaalta niihin liittyy jo luutuneita ajatuksia, että ei se tuttuus pelkkä etu ole.


I välieräkarsinta


1 Itävalta
Kisani aloittaa kappale, joka on alkujaan tehty italiaksi, mutta se on ponnekkaampi tapaus saksaksi. Kumpaa maata tämän sitten pitäisi edustaa? kysyn, eikä tämä ole takuulla viimeinen kerta sitä kysyä tässä kisassa, odottakaahan vain. Saksa vai Italia? Kiista ratkeaa valitsemalla edustusmaaksi Itävalta, jossa sekä italia että saksa ovat virallisia kieliä. Kappaleen esittäjä tosin on saksalainen Heidis Küken ja kappale on Das kleine Küken piept.


Live-arvioni: Tätä pystyy seuraamaan ilman parempaa kielitaitoakin. Kivalta kuulostaa muun kielen eläinääni-matkinta. Kertyvä tarinarakenne, lumipallomainen. Piippolan vaarin eläintila tulee myös mieleen. Voisivatko nämä olla Piippolan vaarin lapsenlapsia? Oliko Piippolan vaari jääkäriliikkeen aikoihin koulutuksessa Saksassa ja sitä verenperimää olisi kulkeutunut näihin germaanittariin? Eläinhormoni-sisters. Ai saatana, loppu on sittenkin yllättävä euroviisuksi. Tämä saattaa karkottaa osan äänestäjistä.


2 Italia
Koska kisan aloittaneen alkujaan italialaisen kappaleen edustusmaaksi valikoitui onnellisesti Itävalta, saamme seuraavaksi kuulla Italian ehdokkaan. Laulajaksi on löytynyt Skylands'lainen Lance Banson ja hän esittää oman aariansa Banson's Aria.


Live-arvioni: Melko laaja instrumentaalialoitus. Kyse on kuitenkin laulukilpailusta. Onneksi biisi on tuttu jo entuudestaan ja saa valmiita puoltopisteitä hulppeasti ja helposti. Tässä yhdistyy mahtavasti mahtipontisuus ja koomisuus. Tämä soi taustalla yhdessä ikimuistoisimmista videopelin pomomatseista tuossa pelissä, Henry Hatsworth in the Puzzling Adventuressa. Laulun sanoitus on vain sekalainen yhdistelmä italiankielisiä musiikkitermejä. Aivan mahtava. Aivan mahtava.


3 Vatikaani
Ollanpa rehellisiä, tämäkin on italialainen kappale, mutta pannaan Vatikaanin edustajaksi. Esittäjänä El pasador ja kappaleena Bamba dabam.


Live-arvioni: Moni ehkä muistaa paremmin tältä viiksiniekalta sen toisen biisin. Aika hiljaiseksi tämä vetää. Koskahan tämä jo loppuisi. Sepi Kumpulainen on varmaankin lukenut tuota lyriikkaa ennen omia hengentuotteitaan. Jaaha, ihan euroviisukelpoinen modulaatio, käsittääkseni. Muuten ihan hyvä, mutta tämä on ihan paskaa, sittenkin.


4 Ranska
Ranska on lähettänyt näihin pyrintöihin oman versionsa Saukin Pikkuoravista. Kappale Que dale pour Noél on ilmeisesti joululaulu ja sen esittää Les Futéruzés.


Live-arvioni: En osaa vieläkään ranskaa. Tuo proto-casio-soundi toimii aina. Kiperää casiojatsia. Tämä kerää pisteitä joka casio-piippauksella. Tässä on mielestäni oikein ja perustellusti lainailtu jotain muskettisoturiteemaa välillä, vive la compania. Mainio veto. En vieläkään osaa ranskaa.


5 Tsekki
Nyt täytyy jo arpoa kolmen maan välillä ketä tämä teos edustaa. Esittäjä on suomalais- ja tsekkiläis-juuret omaava Lisa Miskovsky Ruåtsista. Koska Suomella ja Ruotsilla on myöhemmin luvassa omat edustajansa, seuraavana kuultava kappale Still alive saa luvan, oikeuden ja velvollisuuden edustaa Tsekkiä


Live-arvioni: Nyt on vakuuttava alku. Ihan selvästi yksi ennakkosuosikkini jo vuodesta, jolloin tämä soi Mirror's Edge -pelin trailerissa. Se on vieläkin pelaamatta. Kauhea ristiriita kun menin vahingossa katsomaan videota, tulee olo, että älä hyppää, kun taas siinä pelissä oli juuri päin vastoin, että hyppää vaikka olisi mikä rotko edessä. Hieno laulu. Paljon pisteitä. Hassua, että samoihin aikoihin toisessa pelissä eli Portalissa oli samanniminen, mutta eri biisi.


6 Espanja
Ensimmäisen esikarsintavaiheen viimeisenä kuullaan espanjankielinen kappale, joka siis edustaa Espanjaa, mutta sen esittää tietenkin mexikolainen artisti Javier Alvarez. Kappale on Por que te vas.


Live-arvioni: Kappeleen tunnistaa välittömästi vaikka versio on eri kuin se klassinen. Löysin tämän joskus vahingossa jonkun tyypin nettisivulta kun hain jotain ihan muuta biisiä jota en enää edes muista, että mikä se oli. Siellä oli pitkä lista muitakin biisejä, joita en olisi kuullut ikinä ellen olisi eksynyt sinne. Tähän tulee hienosti lisää laulajaääniä matkan varrella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti