Menin puhtaissa ostoaikeissa
kivijalkaliikkeeseen aikeenani hankkia järjestelmään ajanmukainen
digitaalirunko. Vanha filmirunko on ollut käyttöä vailla, mutta
objektiivit ovat yhä käyttökelpoisia ja käyvät uusiin digiajan
K-runkoihin. Mikä etu. Kauppias löi itseään pahemman kerran
kirveellä jalkaan. Hän valisti minua liiketoiminnan ongelmasta,
jossa verkkokauppa on ajanut kivijalkaliikkeet showroomien,
esittelyhuoneiden asemaan. Siis, asiakkaat käyvät vain tutustumassa
laitteeseen kaupassa ja tilaavat sen puolet halvemmalla globaalista
verkkokaupasta. Puolet halvemmalla tai allekin. Olin mennyt puhtaasti
ostoaikeissa puotiin, mutta voiko tuon infon jälkeen enää toimia
alkuperäisen suunnitelman mukaan? Ymmärrän myyjän ahdingon, mutta
tekemällä valmiita oletuksia asiakaskäytöksestäni hän teki
aivan itse hallaa itselleen. Esitetty showroom-ongelma ei koske vain
kamerakauppoja. Soitinliikkeet lienevät toinen hyvä esimerkki.
Katson nyt jo epäkuntoiseksi
vanhennutta kameran runkoa hyllyllä. Filminsiirtokoneiston tela on
hapertunut alakiinnityksestään irti. Virityskampi on tunnoton, se
heiluu vapaana. Jossain kuoren alla näkymättömissä hammasrattaat
ovat sijoiltaan tai katkenneet niin, että kaikki vastus on poistunut
kammen liikettä sitomasta. Rungon pohjan alumiinikansi riippuu
viimeisen mikroruuvinsa varassa. Toiseksi viimeinen lojuu kaiketi
Kuurinkyntään 40 kilometrisellä hiekkasärkällä. Siinäpä
riittäisi hiekkarantaa ja dyynejä etsiä yhtä pikkuruista ruuvia.
Objektiivin vapautusvipu on taipunut vikaan, kun sitä on yritetty
käyttää väärään suuntaan ja kun se ei ole toiminut on lisätty
vääntömomenttia, ikään kuin se kovemmin voimin toimisi väärään
suuntaansa paremmin. 50 millinen SMC-objektiivi on paremmassa
säilössä siltä varalta, että joskus hankin sen digitaalirungon.
Vanhassa filmirungossa ei ole ollenkaan purkinkorkkimaista
muovisuojaa tyhjänä ammottavan kiinnikekidan suojana. Valon sijaan
se on kerännyt itsensä täyteen pölyä. Ei ylipitkä valotus, vaan
ylipitkä pölytys.
Muistelen muita, kuvia joita on ehkä
otettu tuolla filmijärjestelmällä tai ehkä jollain muulla.
Ensimmäisessä kuvassa on aavikon kaktus. Se oli osana pelastamassa
neiti Blaisea ja Willie-herraa näiden pakomatkalla hiekka-aavikon
poikki. En muista enää tarkalleen missä tämä tapahtui, mutta he
pakenivat joltain kaivausalueelta, varmaankin Lähi-Idässä tai
Pohjois-Afrikassa. Neiti Blaise oli vakavasti haavoittunut
kaksintaistelun jäljiltä. Oikeammin haava oli kai varsin pieni,
mutta se oli olosuhteissa äkäisesti tulehtunut ja neidin käsivarsi
oli turvonnut jalkapallon kokoiseksi. Kaktuksesta he saivat
eristettyä sentään hitusen tuikitärkeää vettä. He hyödynsivät
tässä aavikon päivän kuumuutta ja muovilla tai muulla peitteellä
katettua hiekkaan kaivettua hautaa, jonka pohjalle Willie nakkeli
kappaleiksi paloittelemansa kaktuksen palat. Kuopan pohjalle, aivan
sen keskelle asetettiin astia. Sitten peite päälle niin, että se
tiivistettiin hiekalla kuopan reunoilta, ja peitteen keskelle pieni
kivi painoksi niin, että se oli kuoppaan asetetun astian kohdalla.
Päivän kuumuus haihdutti kaktuksen veden, joka kaasuunnuttuaan
tiivistyi kohdatessaan peitteen. Pisarat juoksivat peitteen alapintaa
pitkin kiven painamaan kärkeen, josta ne tippuivat astiaan.
Toinen kuva on sukellusveneestä.
Varmaankin kapteeni Nemon, mutta en voi olla enää varma. En muista
mitään koko Nemosta. Mutta vene oli hyvin eriskummallinen. Muistan
lähinnä vain sen, että se upposi ja jäi merenalaisen vuoren
kielekkeelle, rotkon reunalle. Kapteeni, Nemo tai kuka sitten
olikaan, ei halunnut pelastautua, vaikka laitteessa oli
pintautumiskello, eräänlainen pelastusvene, pakokapseli. Hän
perusteli kantansa ensin siten, että kelloon ei mahdu kaikki, yhden
oli jäätävä. Tämä pitikin paikkansa. Me muut olisimme
suostuneet kompromissiin pakata kaikki pelastuskelloon silläkin
uhalla, että se johtaisi uuteen katastrofiin. Mutta kapteeni ei
hyväksynyt ehdotusta. Hänen uusi perustelunsa oli toista lajia.
"Haluan, että minusta tulee legenda, myytti", hän sanoi
ja käytti sanojensa tukena sellaista katseen voimaa, että se
melkein ajoi meidät muut pelastuskelloon. Sinne hän jäi. Kenties
hän sai sukellusveneensä uudelleen liikkeelle? Kenties mitään
ongelmaa siinä ei ollutkaan, vaan hän vain halusi meistä muista
eroon? Kenties hän vain halusi jatkaa seikkailuaan uusien
matkustajien kanssa tai muuten vain kadota tutkalta? Ainakin hänestä
tuli jonkinlainen legenda, kuten oli aikonutkin.
Filmirullan kolmannessa ruudussa on
shintolainen portti, torii, lintujen asumus. Luontoon asetettu
portti. Portti on kulkuyhteys tilojen välillä, mutta tässä se
näyttää olevan vailla selkeää olemusta. Se on portti itse
tilasta itseensä. Tästä tulee mieleen myös roomalaisten auguurien
templum, lintuennustuksissa käytetty rajaus, jonka sisällä
tapahtuvat lintujen liikkeet luettiin osaksi ennustulkintaa.
Rajaukseen liittyi maahan piirretty osuus, mutta myös tolpilla tai
rimoilla tehty pystytys, joka rajasi alueen taivasta. Sekä Rooman
auguurien templumiin, että shintolaisportin japanilaiseen
torii-nimeen näkyy liittyvän linnut. Torii, lintujen asumus, onko
siinä myös yhteys Lintukotoon? Torii on kuin maisemaan asetettu
ikkuna siihen maisemaan itseensä. Siellä saattaa näkyä
taivaanranta. Lintukodon ajateltiin olevan siellä, että siellä
taivaan ja meren, tai maan, kohtaustasalla on kapea rako, josta
muuttolinnut mahtuvat lentämään Lintukotoon.
Neljäs kuva näyttää äkkiseltään
kruunulta, mutta se on oikeastaan esoteerinen kartta. Kruunussa on
viisi sakaraa, kaksi takakaaressa ja kolme edessä. Kehysvanteeseen
on lyöty neljä merkkiä. Numerologit tutkivat näitä seikkoja ja
koettavat omissa tutkimuksissaan löytää kaikki muutkin numerot
kruunun muodoista. Oleellisempaa on kuitenkin katsoa viittä sakaraa.
Kunkin sakaran päässä on nuppi, kuin pää. Nyt näkyy, että
viisi sakaraa ovatkin kuin viisi viittoihin tai kaapuihin
pukeutunutta hahmoa, jotka seisovat käsikkäin piirissä, kenties
jopa käyvät piirileikkiä. Piirileikki kertoo liikkeestä. Liike ja
luku viisi, niistä on helppo johtaa viisi liikettä, mikä on vanha
tiibetiläinen sarja. Viisi on paljon muutakin, kuten on kolme ja
kaksi sekä muut kruunusta hakemattomat numerot. Jos tämän kartan
haluaisi tosissaan ratkaista, siihen pitäisi omistaa koko
loppuelämä. On helpompi tyytyä näkemään vain kruunu ja ehkä
pitää mielessään, että se ei ole vain kruunu.
Tarzan-elokuvista jäi unohtumattomasti
mieleen norsujen hautausmaa. Lähes yhtä unohtumattomia näkyjä
ovat erilaiset romutarhat, kuten hylättyjen lentokoneiden hautuumaat
tai autoromuttamoiden paalaamattomien vaunujen avohautausmaat. Mutta
tiesittekö, että myös käytöstä poistetuilla majakoillakin on
oma viimesijainen keruupiste? Sellainen on seuraavassa muistikuvassa.
Majakanvartijoidenkin virat ovat vähenneet, joten he asuvat
majakoineen myös siellä. Moni majakka rakennettiin yltiöpäisen
korkeaksi ihan vain sen takia, että sillä haluttiin mahtailla
muiden aikalaisten rakennuksille tai menneille. Majakoiden
hautausmaalla korkeuserot tulevat konkreettisesti näkyviin, kun ne
on paikoitettu lähes vieri viereen. Korkeudella huikentelua
muistetaan eräänlaisena riittinä tai perinteenä kevät- ja
syyspäiväntasauksena sekä satunnaisina muina tärkeinä
ajankohtina. Silloin majakanvartijat kapuavat rakennustensa katoille
seisomaan kädet levällään kuin siipisulkiaan kuivaavat
kormorantit. Kuva on napattu tästä hetkestä.
Seuraavassa kuvassa on mestari Lin
tarjoilema riisikulho. Tarina on todella rasittava, mutta kaipa se on
käytävä läpi. Annokseen liittyy mestari Lin arvoitus, joka ei
ikinä auennut minulle. Hän ojensi annoksen syötäväksi ja sanoi:
"Tästä puuttuu yksi riisinjyvä." Sitten kun vieras oli
syönyt ensimmäisen nökön riisistä, mestari Li sanoi, että "nyt
siinä on kaikki riisinjyvät." Todella ärsyttävästi sanottu.
Todennäköisesti ukkeli ei parempaa viihdettä keksinyt ja horisi
näitä vain vieraan hämmennykseksi. Sellainen kummallisuus siinä
kyllä oli, että jos kulhon pohjalle jäi yksi riisinjyvä, niin
mestari Li sanoi sen olevan tyhjä. Kun tässä välissä ymmällään
oleva vieras nosti katseensa mestarin silmiin saadakseen selvää
mitä tuo oikein horisi, kun yksi jyvä edelleen oli vieraan kädessä
olevan kulhon pohjalla, niin katseen palatessa alas kulho todellakin
oli tyhjä.
Nyt siirrytään seitsemänteen kuvaan,
jossa muistelen palapeliä. Siinä oli tuhanteen ja viiteensataan
osaan silputtu kuva vanhahtavasta kalasatamasta, ehkä jostain
eurooppalaisesta rannikkokylästä tai pikkukaupungista. Joku paatti
oli ehkä keskeisemmässä osassa, paljon köysiä, yhdessä
kulmauksessa varsin paljon taivasta. Köysien sekamelska ja taivas
jäivät päälimmäisenä mieleen, koska ne taisivat olla
hankalimmat osat koota. Kaikki työ oli kuitenkin lopulta turhaa.
Palapelin viimeinen pala oli väärästä kuvasta, se jäi käteen,
ei sopinut kuvaan, ei minkäänlaisella tarkastelulla tai uudelleen
arvioinnilla. Kaikki muut palaset olivat oikeilla paikoillaan, yhtä
jäi vajaaksi, ja se ei ollut se joka hiljalleen vettyi etusormen ja
paukalon otteessa. Se ei sopinut tyhjään paikkaan leikkuumuotonsa,
eikä kuvasisältönsäkään puolesta. Se oli väärästä pakasta
joutunut tähän pakettiin.
Viimeinen kuva. Kuinka tämän nyt
sanoisi. Varmaankin siten kuin on. Se näyttää varislinnulta, mutta
se olen minä itse. Muistelin liikaa vanhoja, näitä kuvia nimen
omaan, ja ajauduin harhassa kauemmas kuin olisin voinut muistaa.
Päädyin keskiaikaan korpin hahmossa. Ja täällä keskiaikaisessa
linnassa, sen yhdessä tornissa, kirjoitan omasta pyrstösulastani
valmistetulla kynällä muistiin näitä asioita. Ihmissuojelijani,
jonka huoneistossa kirjoitan ja ruokailen, kokoaa sivut talteen. Ehkä
ne säilyvät löydettäviksi joskus tulevaisuudessa, jonne tuskin
enää itse palaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti